محیطی برای دوستداران تاریخ و فرهنگ کهن کره

تحلیل پوسترهای شورش سارق بخشنده:هونگ گیل دونگ:

پنجشنبه 25 خرداد 1396 12:42 ب.ظ

نویسنده : مدیر سایت
ارسال شده در: اختصاصی امپراطوری گوگوریو ،
پس از مدتها وقفه و با عذرخواهی فراوان بابت این موضوع ، باز هم با تحلیل پوسترهای یک سریال دیگر در خدمت شما هستیم.

به ادامه مطلب بروید.

تصویر شماره 1:

نوع تکامل یافته تری از عکسهای کلیشه ای زیگزاگی.
آرامش چهره گیل دونگ ، آن نگاه معصوم و البته زانو زدنش مشخصا رو به دوربین (یعنی مردم) اولین نکته ای است که در عکس به چشم می آید.
پادشاه با آشکار ترین حالت ممکن دشمنی اش با نقش اول را نشان می دهد.
امکانش بود ظرافت بیشتری به خرج داد.

دو کاراکتر زن هم احتمالا به جهت بالانس نگه داشتن تصویر در آن گنجانده شده اند.
هر دو عقب هستند که یعنی اهمیت کاراکترشان کمتر از دو نفر جلویی است.
ژست معصومانه زنی که پشت سر گیل دونگ ایستاده از او تصویری مثبت نشان میدهد.
نور بر چهره اش تابیده و نگاه ملتمسانه اش به پادشاه است.

برعکس زنی که در انتهای تصویر کاملا مبهم است.
نگاه رو به پایین دارد که در واقع همان دزدیدن نگاهش است .
معمولا چنین حرکتی از کسانی سر میزند که قصد پنهان کاری داشته باشند.

منبع نور درست پشت سر گیل دونگ است.
هوای ابری در حال گذر است و نور امید در حال طلوع بر آسمان چوسون.
بارها این سبک از عکسها را تحلیل کردیم ، یک سبک کلاسیک در ادیت پوسترهای اصلی است که کم کم باید جایش را به مدلهای جدیدتر بدهد.
در مجموع تصویر شماره 1 کمی ساده تر از حد استاندارد بود و دقت و ظرافت و (حرفهای پشت پرده) کمتری داشت.

تصویر شماره 2:
شاید بتوان گفت نوآورانه ترین عکس این سریال است.
پایه اصلی عکس نه گیل دونگ است و نه پادشاه با لباس شکار.
بلکه برکه آبی است که بیش از 80 درصد تصویر را پوشانده.

هر دو نفر در برکه هستند شاه سقوط کرده و گیل دونگ خندان با ژستی پیروزمندانه به او می نگرد.
اما میبینیم یک پای شاه در حال بهم زدن برکه تصویرِ شاهِ سقوط کرده است.
پس سقوط شاه فقط یک تصور در ذهن گیل دونگ است ؛ خیال پیروزی...

صبر کنید...

خود گیل دونگ هم در برکه خیال است !
یعنی خودش هم در واقع نیست !
اما شاه ظالم با همان پای در برکه اش نشان می دهد که در بیرون از برکه خیال ایستاده ، درست در دنیای واقعی پیش چشم ما.
و حتی آن آفتاب تابان مرکز تصویر هم کمکی ازش بر نمی آید.
این شاه ظالم خائن می گوید ، برادر ! تلاش بی جا نکن ..این شاه هم اگر برود ، شاه دیگری جایش را پر میکند.
پوستر در لفافه می گوید تلاش گیل دونگ برای ساخت حکومت فقرا ، ساختن خانه ای بر آب بوده است.

تصویر شماره 3:
رو در رویی پدر و پسر.
گیل دونگ به پدرش نگاه میکند اما پدر چشم در راه دارد.
اگر تحلیل را کمی فیلسوفانه اش کنیم ! می شود گفت پدر چشم به راه آینده این فرزند شدیدا خلف است.
فرزندی که زندگی ساده و کلیشه ای میلیون ها نفر دیگر را ندارد و قدم در راهی گذاشته که خطر مرگ سایه به سایه اش در حرکت است و چه کسی از پدر نگران تر نسبت به آینده فرزندش...

لباس ساده ای به تن پدر است که (سفیدی و پاکی اش) توی چشم می زند.
جرقه های آتش از زمین به سر و رویشان می بارد ، شب است.
این شررهای آتش آنهم در ظلمات شباهنگام ، معنایی جز دشواری و سختی ندارد.

تصویر شماره 4:
و این شورش هونگ گیل دونگ این سارق بخشنده است که دارد تنه سخت  ستم را میشکند و مردانه قیام میکند.
طراح تصویر از تنه درخت بعنوان نماد سخت و محکم بودن استفاده کرده ولی اشاره ای نکرده که این سختی و دشواری  خودش نماد چیست؟!

اما با دیدن آقای قهرمان ، که در حال شکستن و خرد کردن این تنه درخت است مسلما می فهمیم که این درخت محکم نماد سیستم فاسدی است که قهرمان قصه ما می خواهد آنرا بشکند.
این تصویر هم نوآوری دارد علی رغم ساده بودنش.
گیل دونگ با نگاهی مصمم و خشن دارد به جنگ می رود ، آنهم با سپاهی از ظالمان و فاسدان .
چوسون سقوط نکرد اما تاریخ از او یک قهرمان ساخت...
اما از شاه یونسانگون چه چیزی ساخت؟!


در مجموع تصاویر از نظر کیفی کمی ساده بودند و زیاد با پیچیدگی خاصی طرف نبودیم.

شورش سارق بخشنده و روایت های دلاورمردی های این مرد چوسونی ، در 30 قسمت از mbc روی آنتن رفت و توانست حدود 14 درصد ریتینگ کسب کند.

آیا موارد دیگری در عکسها بود که در متن جایش خالی بود؟!

بزودی «پادشاه ، ارباب نقاب » هم به تحلیل گرفته خواهد شد.


پاسخگوی نظرات«میررفیع»



دیدگاه ها : نظرات
آخرین ویرایش: پنجشنبه 25 خرداد 1396 01:07 ب.ظ